12 tips om je sociale media naar een hoger niveau te tillen

Geschreven door grafoman op 21/02/2020

Sociale Media zijn niet meer hip, nieuw of buitengewoon. Ze zijn simpelweg een deel van ons leven geworden. We kunnen ze gewoon niet meer wegdenken uit onze dagelijkse routine. Onze online profielen zijn zoveel meer geworden dan simpelweg een manier om familiefoto’s te delen met onze vrienden. Voor bedrijven zijn sociale media dé manier om een ruim publiek te bereiken én zichzelf in de picture te zetten. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Snapchat, Tiktok, … Met een waslijst aan kanalen en ontelbare mogelijkheden kan je als bedrijf soms het bos door de bomen niet meer zien. Maar geen paniek. Dankzij deze handige tips ben je in no-time klaar om helemaal te knallen op sociale media!

 

#1 Kies de juiste kanalen

Er zijn heel veel verschillende sociale media. Elk platform heeft zijn eigen voor- en nadelen. Kies je kanalen heel zorgvuldig uit, want ze kunnen een grote impact hebben op het type publiek dat je met je berichten bereikt. De meest voor de hand liggende kanalen zijn Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest. Maar zijn dit ook de juiste voor je bedrijf? We geven je graag een handig overzicht:

  • Facebook: heel breed publiek, vooral populair bij de oudere leeftijdscategorieën. Zeker een aanrader om dit te gebruiken als bedrijf. Let wel, veel bedrijven zijn actief op Facebook. Je moet er dus voor zorgen dat je opvalt in de menigte. Het is het ideale kanaal om een duurzame relatie met (potentiële) klanten op te bouwen en hen naar je website te lokken.
  • LinkedIn: hét platform voor de zakelijke doelgroep. LinkedIn wordt vooral gebruikt om te netwerken en om nieuwe jobs te ontdekken. Het is dan ook logisch dat de gebruikers voornamelijk tussen de 20 en 64 jaar zijn. Heb je openstaande vacatures of deel je vaak blogberichten? Probeer dan zeker eens LinkedIn!
  • Instagram: heel populair platform bij het iets jongere publiek. Vooral mannen en vrouwen tussen de 18 en 40 jaar zijn actief op Instagram. Het platform biedt veel kansen om je producten en diensten in de kijker te zetten, maar je kan minder snel gebruikers naar je website lokken.
  • Pinterest: erg interessant voor bedrijven met visueel aantrekkelijke producten. Het platform is eigenlijk één groot moodboard. Gebruikers kunnen afbeeldingen bewaren en worden vlot door-verwezen naar je website. Hét ideale platform om je websiteverkeer te verhogen (hoewel de doelgroep niet altijd super relevant is voor je bedrijf). Let wel, de foto’s die je op dit platform plaatst moeten kwalitatief en visueel aantrekkelijk zijn om goed te kunnen scoren.

Meerdere kanalen gevonden die aansluiten bij je bedrijf? Top! Je hoeft je uiteraard niet te beperken tot één kanaal. Door een goede mix van verschillende kanalen te gebruiken, kan je heel wat potentiële klanten bereiken!

 

#2 Optimaliseer je pagina’s

Net zoals bij je website, is het heel belangrijk dat de online pagina’s van je bedrijf up-to-date zijn. Een eerste indruk kan je maar één keer maken, dat weten we allemaal. Dat geldt ook voor je bedrijfspagina’s op sociale media. Kies voor een kwalitatieve profielfoto, een creatieve omslagfoto/video en vul je gegevens zorgvuldig in. De kans bestaat namelijk dat iemand contact met je bedrijf zal willen opnemen. Het is dus van groot belang dat je contactgegevens kloppen.

 

#3 Post regelmatig en consistent (zonder in overdrive te gaan)

Als je iets doet, dan moet je het goed doen. Als je de keuze maakt om wekelijks een bericht te posten, dan probeer je dit best consistent verder te zetten. Daarom is het heel belangrijk dat je niet in overdrive gaat. Dat kan niet alleen vervelend zijn voor je volgers (na het 3e bericht van de dag zullen ze het wel gehad hebben), maar dit is vaak ook moeilijk om te blijven volhouden. Bedrijven beginnen vaak vol goede moed aan het posten van berichten en na een paar posts beseffen ze dan dat de frequentie van hun berichten niet haalbaar blijkt te zijn. Onze mening? Je post beter elke week één keer, dan drie keer per week om dan daarna twee weken niets van je te laten horen. 

 

#4 Zorg dat je content leuk en aantrekkelijk is

Goede content is van groot belang op sociale media. Talloze bedrijven zijn actief op platformen zoals Facebook en Instagram. Je moet er dus op één of andere manier tussenuit springen. Dat kan met leuke content. Je volgers persoonlijk benaderen is bijvoorbeeld een echte aanrader. Je hoeft niet altijd alleen maar realisaties te delen. Mensen zien ook graag foto’s waar échte mensen op te zien zijn. Denk maar aan ‘een blik achter de schermen’ of het delen van een ludieke teamfoto met de feestdagen. Op deze manier krijgt je bedrijf een gezicht en krijgen volgers meer vertrouwen in je bedrijf.

 

#5 Gebruik kwalitatieve foto’s

In een eerdere blogpost gaven we aan dat fotografie een belangrijk onderdeel is van je website. Ook op sociale media is goede fotografie een must. Mensen hebben vaak niet de tijd of zin om ellenlange teksten te lezen. De foto’s hebben bijgevolg de belangrijke taak om de aandacht te trekken. Zorg dus voor een kwalitatieve foto die je boodschap op een duidelijke manier kan overbrengen.

 

#6 Bewaak je huisstijl

Als grafische vormgevers in hart en nieren zijn wij natuurlijk een grote fan van een consistente huisstijl. Uniforme communicatie vinden wij sowieso heel erg belangrijk. Vandaar dat we adviseren om ook op sociale media rekening te houden met je huisstijl. Alleen zo zorg je voor samenhang op je pagina’s. Gebruik daarom zoveel mogelijk dezelfde kleuren, werk steeds met dezelfde lettertypes en kies steevast voor dezelfde filters op je foto’s. Vooral voor Instagram is dit laatste heel erg belangrijk. Op zoek naar een goed voorbeeld? Check dan zeker eens onze Instagrampagina!

 

#7 Zorg voor interactie met je publiek

Sociale media werkt niet in één richting. Interactie is een heel belangrijk onderdeel van het onderhouden van je bedrijfspagina’s. Hoe meer mensen reageren, liken of delen, hoe beter je posts zullen scoren. Het is dus van groot belang dat je dan ook terug reageert op de berichtjes en reacties die je ontvangt. Belangrijke tip: verwijder nooit reacties, ook als deze negatief zijn. Je reageert best op een vriendelijke manier en vraagt hoe je hen verder kan helpen (net zoals op je Google Bedrijfspagina).

 

#8 Wees geduldig (sociale media is geen Holy Grail)

Het is niet omdat je vandaag een berichtje hebt geplaatst op Facebook, dat je omzet morgen zal verdubbelen. Het opbouwen én onderhouden van een bedrijfspagina vergt tijd. Ga dus niet overhaast te werk en neem die tijd om rustig een relatie met je publiek op te bouwen. Je zal zien, het loont de moeite!

 

#9 Gebruik hashtags

Hashtags zijn razend populair. Het is echter heel belangrijk dat je ze op een goede manier gebruikt! Op Facebook bijvoorbeeld, gebruik je best unieke hashtags. Zo groepeer je de berichten die je zelf online plaatst en voorkom je dat potentiële klanten via de hashtags naar de pagina van je concullega’s gaan. De hashtag #teamgrafoman die wij vaak gebruiken is hier een goed voorbeeld van. Op Instagram is dit echter een volledig ander verhaal. Op dit platform zijn de algemene hashtags enorm belangrijk om likes te behalen. Kies ze dus zorgvuldig uit, ze moeten er namelijk voor zorgen dat je gezien wordt. Let op, je kan bij een post maximum 30 hashtags gebruiken. Gebruik je er meer, dan zullen de hashtags niet meer werken.

 

#10 Plaats betalende advertenties

Organische berichten bereiken enkel je huidige volgers en als je geluk hebt, ook hun volgers. Maar zijn deze volgers wel de juiste doelgroep? Tussen die volgers zitten meestal heel wat sympathieke familieleden die met veel plezier een reactie achterlaten. Leuk, maar deze mensen zijn vaak niet zo relevant voor je bedrijf. Via betaalde advertenties kan je je berichten met een veel ruimer publiek delen én kan je bovendien je doelgroep heel specifiek gaan bepalen. Zo ben je er zeker van dat je advertentie aan de juiste mensen getoond wordt. Via de Facebook bedrijfsmanager kan je heel gericht gaan adverteren op Facebook & Instagram.

 

#11 Likes zijn niet alles 

Veel bedrijven proberen zoveel mogelijk likes te behalen met hun berichten. Mooie ingesteldheid, maar likes zijn ook niet alles. Op sociale media zoals Facebook kan je moeilijk producten verkopen. Je kan wel relaties opbouwen met potentiële klanten en hen dan doorverwijzen naar je website. Daarom zijn het bereik van je post en de doorklik naar je site veel belangrijker dan het aantal likes die je behaalt.  

 

#12 Neem een social media plan bij Grafoman

Bovenstaande tips lijken allemaal relatief eenvoudig, maar toch kunnen ze heel wat tijd in beslag nemen. De meeste KMO’s of zelfstandigen vinden hiervoor zelden een gaatje in hun agenda. Wij bij Grafoman bieden een social media plan op maat voor iedereen die wel een duwtje in de rug kan gebruiken. Interesse? Contacteer ons en we bekijken samen hoe we jouw sociale media naar een hoger niveau kunnen tillen!