7 signalen dat het tijd is voor een nieuwe website

Geschreven door grafoman op 04/07/2019

Online aanwezig zijn, het wordt steeds belangrijker. Een goede en gebruiksvriendelijke website is tegenwoordig een must voor bedrijven in alle sectoren. Veel bedrijven weten dit maar al te goed en zorgden een aantal jaar geleden al voor deze online aanwezigheid. Maar ondertussen zijn we een aantal jaar verder en veel van die websites zijn de afgelopen jaren onveranderd gebleven. Is het tijd voor een beetje vernieuwing? Haal je wel het onderste uit de kast met je huidige website? Is je website wel nog up-to-date? We lijsten graag 7 signalen op die aantonen dat je website misschien wel aan vernieuwing toe is.

 

1.    Je website is niet mobielvriendelijk

Responsiviteit of mobielvriendelijkheid is één van de belangrijkste onderdelen van een goede website. Meer dan 50% van de websitebezoekers bekijken websites via mobiele apparaten zoals tablets en mobiele telefoons. Gebruiksvriendelijkheid is key! Het is logisch dat we hier rekening mee houden, want als je bezoekers een slechte gebruikerservaring hebben, dan zullen ze minder geneigd zijn om je bedrijf als ‘betrouwbaar’ te beoordelen. Bovendien zal je minder goed scoren in de zoekresultaten als je website niet mobielvriendelijk is. Redenen genoeg om je website responsive te maken dus. 

2.   Er is geen veilige verbinding

Een veilige verbindingg, ook wel https genoemd, zorgt ervoor dat het kanaal tussen je browser en de website die je bezoekt, beschermd is. Dankzij zo’n verbinding ben je zeker dat je gegevens veilig zijn. Websites zonder veilige verbindin zijn veel gevoeliger voor spionage en hacking. Als je een website bezoekt die geen veilige verbinding heeft, dan krijg je een melding dat de site ‘not secure’ is. Dit kan niet alleen bezoekers afschrikken, maar ook zoekmachines zijn geen fan van websites die geen veilige verbinding hebben. Dit kan dus echt nefast zijn voor je score in de zoekresultaten. 

3.   Je website laadt enorm traag

Wachten op een traag ladende website, de meesten onder ons hebben wel betere dingen te doen. Het is dan ook logisch dat veel bezoekers zich hieraan ergeren. Als je laadtijd langer is dan 3 seconden, haken bezoekers vaak af. Daarnaast houden zoekmachines zoals Google hier ook rekening mee. Een snelle website scoort sowieso beter in de zoekresultaten.

4.   Je kan je website zelf niet aanpassen

Veel verouderde websites beschikken niet over een CMS-systeem. Zo’n systeem stelt bedrijven in staat om zelf aanpassingen te doen aan de content (tekst en foto’s) van de website. Beroep doen op je webdesigner voor elke kleine aanpassing kan vervelend en bovendien ook duur zijn. Wijzigingen aan teksten en afbeeldingen kunnen hierdoor op de lange baan geschoven worden, waardoor de content niet altijd even up-to-date zal zijn. Wist je bovendien dat Google ook kijkt naar eventueel verouderde content op je website? Dankzij een CMS-systeem kan je regelmatig kleine wijzigingen aanbrengen, waardoor zoekmachines je website hoger zullen laten verschijnen. 

5.   Je website ziet er oud uit

Naast de technische elementen van een website die verouderd kunnen zijn, kan je website er natuurlijk ook gewoon ‘oud’ uitzien. Dit kan bezoekers afschrikken en kan er eventueel voor zorgen dat ze snel zullen wegklikken van je website. Dit zorgt er niet alleen voor dat men potentiële klanten kan kwijtraken, je website zal hierdoor ook lager scoren in de zoekresultaten. Zoekmachines zoals Google kunnen denken dat je website niet kwalitatief genoeg is, omdat veel bezoekers onmiddellijk terug weggaan. Een mooie look en feel is dus geen overbodige luxe. 

6.   Je website voldoet niet aan de GDPR wetgeving 

Vorig jaar in mei is de nieuwe GDPR (General Data Protection Regulation) wetgeving in werking getreden. Hierdoor zijn de privacyregels veel strikter geworden. Je website moet een aantal elementen bevatten die de bezoeker informeert over het omgaan met persoonlijke data. Het positieve effect van GDPR op de ranking in de zoekresultaten is (nog) niet bewezen, maar sowieso zal Google hier in de toekomst nog op inzetten.

7.   Je website is niet goed vindbaar

De rode draad in dit blogbericht? Zoekmachines zoals Google houden niet zo van verouderde websites. Een oude site kan een goede vindbaarheid echt in het gedrang brengen. Het is dus enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat je website up-to-date is, op zoveel mogelijk manieren.

Herken jij een aantal van deze pijnpunten? Is je website verouderd? Heb je nood aan een nieuwe website om je bedrijf opnieuw in de kijker te plaatsen? Neem dan gerust contact op met één van onze experts. Wij bekijken graag samen met jou hoe we een website kunnen ontwikkelen op maat van u én uw bedrijf.