Het belang van een Google Bedrijfspagina voor SEO

Geschreven door grafoman op 28/05/2019

SEO wordt de dag van vandaag steeds belangrijker. Meer dan ooit zetten we ons met z’n allen in om onze website zo hoog mogelijk te doen verschijnen in de zoekresultaten. Van goede copywriting tot het correct benoemen van afbeeldingen, je website bovenaan krijgen kan heel tijdrovend zijn. Toch kan je ook met enkele eenvoudige trucjes snel je positie verbeteren, zoals bijvoorbeeld het aanmaken van een Google Bedrijfspagina. 

Wat is een Google Bedrijfspagina?

Een Google Bedrijfspagina, wat is dat precies? In de woorden van Google zelf:  ‘Een Google Bedrijfspagina is eigenlijk een gratis tool waarmee bedrijven en organisaties hun aanwezigheid kunnen beheren op websites van Google.’ Maar wat wil dit nu concreet zeggen? Grafoman licht het graag even voor je toe. 

We hebben het allemaal al eens gedaan: snel een bedrijf Googlen om hun adresgegevens te checken. In de meeste gevallen verschijnt dan een kader met de gegevens van het bedrijf waarnaar je op zoek was. Dit wordt een Google Bedrijfspagina genoemd. Dit kader is enorm uitgebreid: van adresgegevens tot de openingsuren, alle belangrijke info over het bedrijf in kwestie is hier te vinden. Heel handig, want zo hoeven gebruikers niet helemaal door te klikken naar de contactpagina van je website als ze je willen contacteren. Zo’n kader verschijnt echter niet zomaar, bedrijven moeten dit zelf aanmaken en moeten er zelf voor zorgen dat alle gegevens correct zijn. 

Waarom is dit belangrijk voor SEO?

Dankzij deze tool kunnen bedrijven gratis(!) een digitaal visitekaartje aanmaken en worden hun gegevens geïndexeerd en opgenomen in de zoekresultaten. Op deze manier worden de gegevens helemaal bovenaan in de zoekresultaten getoond wanneer een relevante zoekopdracht plaatsvindt. Op desktop is dit aan de rechterzijde van het scherm, op mobiel komt dit boven de organische zoekresultaten te staan. Daarnaast worden deze gegevens ook meegenomen naar Google Maps, waardoor gebruikers heel snel een routebeschrijving kunnen opvragen. Je snapt dus wel waarom het belangrijk is om over zo’n pagina te beschikken. 

Hoe kan ik zo’n pagina aanmaken?

Naar goede gewoonte van onze goede vriend Google is het heel eenvoudig om een bedrijfsprofiel aan te maken. Om alles vlot te laten verlopen hebben we nog een aantal handige tips voor je klaarstaan: 

1/ Zorg dat je reeds over een gmail account beschikt vooraleer je start met het aanmaken van een Google Bedrijfspagina. Dit zal het proces iets eenvoudiger maken. Beschik je al over een gmail account? Dan kan je van start gaan met een Google Bedrijfspagina.

2/ Zorg ervoor dat je je pagina verifieert. Alleen zo ben je de ware eigenaar van de account. Er zijn verschillende manieren om je account te verifiëren. Als je je verificatiecode ontvangen hebt, wacht dan niet te lang om deze te bevestigen want de code is slechts een beperkte tijd geldig. 

3/ Vul zo veel mogelijk gegevens in zoals website, adres, telefoonnummer, openingsuren… Denk hierbij vooral goed na over de categorie. Dit heeft invloed op wanneer je profiel zal verschijnen in de zoekresultaten. Een foute keuze kan dus je vindbaarheid in het gedrang brengen. 

4/ Voeg leuke foto’s en je logo toe aan de pagina zodat mensen sneller zullen doorklikken naar je website. 

5/ Spoor kennissen en klanten aan om een positieve review te plaatsen op je pagina. Zo zal je score verbeteren en kom je hoger in de resultaten te staan. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer gebruikers algemene termen zoals ‘Logo Design Ronse’ intypen in de zoekbalk. De best scorende bedrijven verschijnen dan bovenaan.

6/ Hou je recensies in de gaten. Het kan namelijk ook gebeuren dat iemand een negatieve reactie achterlaat. Je kan deze niet verwijderen, maar je kan wel reageren op deze recensies. Dit komt professioneel over naar (potentiële) klanten toe. 

Zo, nu kan je aan de slag om je bedrijf in de kijker te zetten. Het aanmaken van een Google Bedrijfspagina is een eerste stap. Maar heb je al eens nagedacht over een gebruiksvriendelijke website? Of het optimaliseren van de SEO op je bestaande website? Neem contact op met één van onze experts en we kijken samen hoe wij je verder kunnen helpen.