Het belang van een sterk logo

Het belang van een sterk logo
Geschreven door grafoman op 27/03/2020

Logo’s maken, dat doen wij graag. Heel graag zelfs. Als communicatiehuis hebben wij de afgelopen 15 jaar al heel wat bedrijven een duwtje in de rug gegeven dankzij het ontwerp van een nieuw logo. Maar waarom is een sterk logo belangrijk voor een onderneming? Je ontdekt het in dit blogbericht!

“You only have one chance to make a first impression!”

Allé, dat zeggen ze toch. Als je het ons vraagt, er zit wel waarheid in deze quote. De huisstijl van een bedrijf heeft heel vaak (onbewust) invloed op het beslissingsproces van potentiële klanten. En een logo? Dat is het eerste onderdeel van de huisstijl die men te zien krijgt natuurlijk.

“Why fit in when you’re born to stand out?”

Nog zo’n fameuze quote. Maar opnieuw, er zit waarheid in! Waarom zou je kiezen voor een nietszeggend, alledaags logo als je (potentiële) klanten kan omverblazen met een uniek logo en huisstijl? Neem nu het logo van Grafoman bijvoorbeeld. Niet alleen is de magenta-kleur een knipoog naar één van de vier drukkleuren, het is ook een opvallende kleur die onze huisstijl doet stralen.

“Every picture tells a story.”

Wel, ook elk logo vertelt een verhaal. Welk verhaal dat is, is volledig jouw keuze. Een logo moet vertellen waarvoor je bedrijf staat, wie de doelgroep is, welk soort producten of diensten je aanbiedt, … Het is dus erg belangrijk om hier goed over na te denken en niet zomaar te kiezen voor de eerste, beste optie. Slechte logo’s scheppen de illusie dat het bedrijf in kwestie producten of diensten van slechte kwaliteit aanbiedt. Elementen zoals kleuren, lettertypes en iconen spelen daarom een belangrijke rol in het verhaal dat je wilt vertellen. Een communicatiehuis zoals Grafoman kan
je hierin begeleiden.

“Sales go up and down, service stays forever.”

De service die je biedt aan je klanten is extreem belangrijk. Toch is de kwaliteit die je biedt niet altijd voldoende om genoeg te verkopen. Een sterk logo kan je hierbij een handje helpen. Bij een verkeerde uitstraling kan je namelijk heel wat potentiële klanten mislopen. Met de juiste uitstraling wek je interesse. En die kan weleens van pas komen bij het zoeken naar nieuwe klanten.

“Be remembered!”

Je kent ze wel. Die stomme reclamespotjes die je veel te vaak op de radio hoort en die daarna in je hoofd blijven zitten. Wel, een straf logo doet exact hetzelfde. Herkenbare logo’s die je regelmatig terugziet blijven in je hoofd hangen. Dit kan van pas komen wanneer iemand plots je product of dienst nodig heeft. Valt je logo meer op dan dat van je concurrent? Dan heb je sowieso al een streepje voor!

Hebben we je overtuigd? Laat ons hopen! Een sterk logo kan een echte meerwaarde betekenen voor je bedrijf. Zo’n logo maken is echter niet eenvoudig. Er zijn zo veel elementen waar je goed over moet nadenken. Gelukkig staan onze designers klaar om je hierbij te helpen. Heb je een (nieuw) logo nodig? Twijfel niet en neem contact met ons op! Wij zetten met veel plezier je wensen om in een straf logo!