SEO vs. SEA, zo scoor je hoger in de zoekresultaten!

blog grafoman grafisch ontwerp set sea google
Geschreven door grafoman op 16/11/2020

Verkopen via je webshop of leads binnenhalen via je website. We willen het allemaal. Het hangt echter van heel wat factoren af of (potentiële) klanten de weg naar je site wel überhaupt vinden. Gelukkig bestaan er een handvol tools om bezoekers te lokken. Vandaag in de kijker: SEO en SEA.

Je hebt deze termen wellicht al eens horen vallen. Maar wat willen ze concreet zeggen? En hoe kunnen ze jouw bedrijf verder helpen? Een korte toelichting.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie wil zeggen. Een hoop ingewikkelde woorden voor iets relatief eenvoudig: SEO helpt je om je website zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten. Simpel uitgelegd, maar de technieken die achter deze term schuilen, kunnen behoorlijk complex zijn. We besparen je de technische uitleg, maar geven wel een aantal optimalisatiemogelijkheden mee: zoekwoorden toevoegen, content optimalisatie, alt-text gebruiken bij afbeeldingen, link building, html optimalisatie …

SEO kan een effectieve manier zijn om je bedrijf te doen groeien. Waarom is het als bedrijf aangeraden om te kiezen voor SEO? Redenen genoeg:

  • Budgetvriendelijk: Het vergt heel wat tijd en energie, maar er hangt geen maandelijks kostenplaatje aan vast (zoals bij SEA wel het geval is).
  • Vertrouwen: Internetgebruikers vinden vaak de websites die bovenaan in de organische (gratis) zoekresultaten verschijnen het meest betrouwbaar.
  • Concurrentievoordeel: KMO’s hebben over het algemeen een heel aantal concurrenten. Het is belangrijk om hen voor te zijn. Via search engine optimization kan je een grote voorsprong nemen.
  • Kwalitatief: Verkeer dat vanuit organische (gratis) zoekresultaten op je website terecht komt, is vaak heel relevant. Dit soort bezoekers zijn meestal bewust op zoek naar jouw product of dienst.

Wat is SEA?

Bij SEA (oftewel: Search Engine Advertising) zal je website bovenaan de zoekresultaten worden getoond. Eigenlijk is dit een vorm van reclame, gezien je betaalt om een advertentie bovenaan te laten verschijnen. Hierdoor kan je meer potentiële klanten bereiken die dankzij Google rechtstreeks naar jouw website worden gestuurd.

Naast het feit dat je helemaal bovenaan komt te staan, zijn er nog een heel aantal voordelen verbonden aan SEA. Een kort overzicht:

  • Meteen resultaat: In tegenstelling tot zijn broertje SEO, boek je met SEA heel snel resultaat op korte termijn.
  • Helemaal bovenaan: Je komt bij SEA gegarandeerd bovenaan te staan, iets wat je bij SEO nooit kan garanderen. Met bovenaan bedoelen we ook echt bovenaan: Google voorziet altijd een ruimte boven de organische (gratis) zoekresultaten voor advertenties. Je bent dus zeker dat je advertentie gezien zal worden.
  • Specifieke doelgroep: Ben je momenteel bijvoorbeeld actief in Brugge, maar wil je klanten uit Gent aantrekken? Dat kan perfect met een SEA-campagne. Je kan zelf kiezen aan wie je advertentie
    getoond zal worden.
  • Budgetvriendelijk: We weten het, twee alinea’s geleden liepen we te verkondigen dat SEO budgetvriendelijk is en nu doen we hetzelfde voor SEA? Ja, da’s waar, maar we hebben er wel een goede uitleg voor. SEO is inderdaad budgetvriendelijk, omdat het technisch gezien gratis is. Bij SEA betaal je voor je advertentie, waardoor het sowieso duurder is dan SEO. Wat wel goed is voor je portemonnee, is het feit dat je bij SEA zelf je budget kan kiezen. Zo heb je volledig zelf in de hand wat het totale kostenplaatje van zo’n campagne zal zijn.
  • Meten is weten: Je resultaten meten? Met SEA kan je advertenties analyseren en onmiddellijk optimaliseren. Zo weet je tot in de kleinste details waaraan je advertentiebudget uitgegeven wordt.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Om even samen te vatten: Bij SEO wordt je website geoptimaliseerd om hoger te verschijnen in de zoekresultaten. Bij SEA daarentegen wordt er gebruik gemaakt van betalende advertenties om je website op te laten vallen tussen de zoekresultaten. Beide tools hebben zo hun troeven.

De keuze tussen beide is niet altijd even eenvoudig. Gelukkig hoeft dit geen of/of situatie te zijn. SEO en SEA kunnen elkaar perfect aanvullen. De uitgebreide rapportage van een SEA-campagne kan je perfect gebruiken om je website ook op vlak van SEO te optimaliseren.

Conclusie?

De wereld van SEO en SEA is ontzettend boeiend, maar om echt mooie resultaten te behalen, is toch heel wat kennis vereist. Door SEO en SEA uit te besteden aan professionals krijg je niet alleen het beste advies, je bent ook verlost van een hele hoop werk. Zo kan jij je aandacht vestigen op hetgeen wat echt telt: je bedrijf. Grafoman heeft een heel aantal interessante pakketten voor je klaarstaan. Beperkt of uitgebreid, groot budget of klein budget, zelf het heft in handen nemen of de teugels doorgeven aan onze experten, de mogelijkheden zijn eindeloos. Contacteer ons team voor meer informatie.