Woonmaatschappij
Rivierenland
Woonpunt Mechelen, Volkshuisvesting Willebroek en SVK Mechelen vormen sinds 1 juli 2023 een nieuwe woonmaatschappij voor het gebied Mechelen-Willebroek: Woonmaatschappij Rivierenland, of simpelweg ‘Woonland’ zoals het in de volksmond genoemd wordt). De organisatie beheert en verhuurt sociale woningen en appartementen, maar bouwt daarnaast ook koopwoningen.
In het kader van deze fusie en oprichting van de nieuwe woonmaatschappij stond Grafoman in voor de ontwikkeling van een gloednieuw logo en bijhorende huisstijl.
De uitdaging
Onze opdracht was duidelijk: een sterke visuele identiteit ontwikkelen voor de nieuwe organisatie Woonmaatschappij Rivierenland.
De nieuwe huisstijl moet vooral verbindend zijn: zowel tussen de organisaties en medewerkers, als tussen de diverse materies (huur, koop en SVK-werking) en tussen de gebieden (Mechelen en Willebroek). Het nieuwe logo moet tijdloos, eenvoudig en krachtig zijn.
Het resultaat
Op basis van een grondig vooronderzoek is ons team tot een sterk eindresultaat gekomen: een logo en huisstijl die de essentie van Woonmaatschappij Rivierenland vastleggen. De nieuwe identiteit staat voor vernieuwing, verbinding en de belofte van een warme thuis voor duizenden.
We verzorgden de uitwerking van een sterk logo en het bijhorende communicatiemateriaal. Alle richtlijnen omtrent de nieuwe look werden ten slotte in detail uitgeschreven in een huisstijlhandboek.
Het opstellen van een visueel kompas
Een merkidentiteit ontwikkelen vereist een doordachte voorbereiding. In de aanloop naar het vormgeven van de identiteit van Woonmaatschappij Rivierenland deden we dus grondig onderzoek. We leefden ons in in het gebied Mechelen-Willebroek, de omliggende natuur (want ook dat bepaalt mee je thuis), bestaande organisaties en gingen op zoek naar sprekende associaties, kleurgebruik en typografie. Op basis van dit onderzoek stelden we een moodboard op die de look & feel van het nieuwe logo vastleggen.
Deze voorbereidingsfase is cruciaal en vormt het kompas dat ons geleid heeft naar het krachtige visuele verhaal dat we voor Woonmaatschappij Rivierenland gecreëerd hebben.
Hieronder vind je de belangrijkste takeaways uit dit onderzoek:
- Het logo moet verwijzen naar de regio Mechelen-Willebroek.
- Het groen-blauwe kleurenpalet doet denken aan de omliggende natuur van de regio: weilanden en moerasgebieden.
- We leggen de nadruk op volgende kernwaarden: verbondenheid, vooruitgang, thuisvoelen en duurzaamheid.
De opbouw van het logo
Een logo vormt de basis van een sterke en herkenbare identiteit. Daarom is het van groot belang om het logo met zorg en aandacht te behandelen. Het logo van Woonmaatschappij Rivierenland is opgebouwd uit twee delen: een beeldmerk en een woordmerk.
Beeldmerk: Het huis in het beeldmerk is een illustratie van de kerntaak van de woonmaatschappij: het verhuren, beheren en verkopen van sociale woningen en het verhuren van appartementen. Het hart representeert de wens om huurders en kopers een warme thuis te bieden.
Woordmerk: Om het logo een zachte en uitnodigende uitstraling te geven is er bewust gekozen om geen kapitalen te gebruiken in het woordmerk. De arcering geeft het logo een levendig karakter en verwijst ook naar hoe een kortere naam in de volksmond gebruikt kan worden: Woonland.
Een levendig kleurenpalet
De keuze voor een blauw-groen kleurenpalet is geïnspireerd op de streek Rivierenland. Zo leggen we subtiel de link naar de natuur, aangezien de omgeving ook een essentieel deel vormt van een warme thuis.
De twee kleuren weerspiegelen tevens de twee regiokantoren, gevestigd in Mechelen en Willebroek.
Vloeiende lijnen als symbool voor verbinding
Een terugkerend element binnen de huisstijl zijn de vloeiende lijnen. Deze grafische elementen verwijzen subtiel naar de slogan van de woonmaatschappij: ‘De weg naar jouw thuis’. Ze symboliseren het pad dat mensen afleggen op zoek naar een warme thuis. Daarnaast representeert het ook de verbinding tussen mensen en de nauwe band tussen de woonmaatschappij en haar huurders en kopers.