7 branding trends voor 2025
Branding is het DNA van je merk. Het bepaalt hoe je merk eruitziet, maar ook welke gevoelens je merk oproept. Net zoals de wereld voortdurend verandert, evolueert ook branding. Daarom hebben we het nieuwe jaar de beste branding trends voor 2025 voor je op een rijtje gezet. Krijg je maar niet genoeg van onze tips? Laat je inspireren door onze meest recente rebrandings.
Wat is branding eigenlijk?
Vroeger werd branding gebruikt om te tonen welke koe van welke boer was door te brandmerken. Het liet zien dat iets van jou was, wat kans op diefstal verminderde. Tegenwoordig wordt branding nog steeds gebruikt om aan te geven dat iets eigendom is, of dat iets gemaakt is door een bepaald merk (geen koeien, althans).
Veel mensen denken bij het woord ‘branding’ vaak aan wat ze zien bij een merk. Ze hebben gelijk, maar ook weer niet. Branding is meer dan een logo, kleurenschema en slogan. Het is de manier waarop je je merk presenteert, de waarden die je uitstraalt en het gevoel dat je bij je doelgroep oproept. Die merkidentiteit wordt grotendeels bepaald door merkwaarden. Denk bijvoorbeeld eens aan Lunch Garden. Als je denkt aan alles wat je ooit al hebt gezien of gehoord van dit merk, welk gevoel roept het dan bij je op? Aan welke 3 woorden denk je het eerst als je Lunch Garden hoort? Haal je een duidelijke sfeer voor de geest. Gedaan? Oké, onthoud dat. Doe nu dezelfde oefening bij McDonald’s. Opnieuw, vraag je af aan welke woorden je als eerste denkt. Welke sfeer roept dit bedrijf bij je op?
De dingen die je de afgelopen seconden associeerde met deze merken, maken ook deel uit van branding. Branding komt terug in de e-mails die je stuurt, advertenties die je post, gesprekken die men voert op social media, communicatie met de klant, de visuele identiteit… Nu ja, je snapt het intussen wel. Met een sterke branding geef je je merk een unieke persoonlijkheid die herkenbaar is.
7 branding trends voor het nieuwe jaar
#1 Hou het ‘echt’
We kunnen er niet omheen. Met de vloedgolf waarmee AI de wereld kaapt, zal het ongezien snel gaan uitmaken van ons dagelijkse leven. Daar kunnen we niet omheen. Net dan wil je als bedrijf authentiek blijven. Menselijke connectie in een digitale wereld, dat is waar iedereen naar snakt. Met de overvloed aan steeds perfectere, plasticachtige beelden met AI, mag je gerust tegen de stroom in zwemmen. Graag zelfs. Je ziet vandaag de dag namelijk nog steeds wat AI is en wat niet. Gebruik AI daarom eerder als een tool. Het is een ideaal hulpmiddel om processen te versnellen en inspiratie op te doen, maar laat het de menselijke touch niet vervangen. Merken zullen kiezen voor beelden en woorden die authentiek, spontaan en onvolmaakt aanvoelen. Steeds meer onderzoeken laten zien dat consumenten vooral op zoek zijn naar authentieke merken. Het versterkt de emotionele band met je klanten.
- Toon een blik achter de schermen. Laat zien hoe jouw producten of diensten tot stand komen. Geef een inkijkje in de productie, het creatieve proces of zelfs het dagelijks leven op kantoor.
- Geef je medewerkers een gezicht. Wees daarbij niet bang om menselijke foutjes te laten zien, zoals een blooper. Dat kan juist sympathie wekken.
- Deel verhalen van je medewerkers, klanten of de geschiedenis van je bedrijf. Mensen verbinden met mensen, niet met algoritmes.
- Gebruik echte foto’s en video’s van je team, klanten of je werkplek in plaats van stockbeelden of door AI gegenereerde content. Laat zien wie je bent en wat je doet.
#2 Hyperpersonalisatie
Het woord zegt het zelf al. Personalisatie tot in het kwadraat. Verkoop je kleding? Toon dan de juiste kledingmaat en kledingmerk op basis van de vorige aankopen van de gebruiker. Is je consument jarig? Stuur hem dan verjaardagswensen met een kortingsbon om te tonen dat je aan hem denkt. En AI kan hier een handje mee helpen, op voorwaarde dat het goed gebruikt wordt. Je wilt de snelheid van AI benutten terwijl je de authentieke, menselijke stem van je bedrijf behoudt. Veel bedrijven zien dit als een kans om AI in 2025 te gebruiken. AI leert over het gedrag van de gebruiker en kan daardoor realtime personalisatie voorzien. Sterker nog, het kan zelfs het gedrag gaan voorspellen. Lees: de mogelijkheid om content on the fly aan te passen naargelang interesses, wat merken een unieke manier biedt om hyperrelevante ervaringen te bieden. Dit versterkt de betrokkenheid door beter aan te sluiten op de verwachtingen en het gedrag van gebruikers.
#3 Maximalisme: more is more
Minimalistisch design heeft de afgelopen jaren flink wat terrein gewonnen en houdt daar zeker niet mee op. We zien hoe deze trend blijft groeien. Door het gebruik van eenvoudige lay-outs zijn minimalistische ontwerpen tijdloos en gemakkelijk te gebruiken. Minimalistische branding (her)kennen we door het strakke design en een grote focus op de essentie.
Maar de afgelopen tijd zagen we ook een nieuwe trend opkomen: maximalisme. Hier draait het om overvloed. Gedurfde kleuren, patronen waar je oma niet van durft dromen, gekke lettertypen, texturen die je zesde zintuig prikkelen… Geen tekort aan visuele elementen, dus. Maximalisme is gelijk aan een zintuiglijk feest voor de kijker, waardoor een merkidentiteit lang blijft hangen. Maximalisme is echter geen concurrent van minimalisme, wat veel mensen denken. Het hangt louter af van welke stijl het beste bij jouw zaak past. Het is dus niet ‘maximalisme verus minimalisme’. Maar moest je nu toevallig een eeuwige twijfelaar zijn, is ‘gedurfd minimalisme’ misschien wel iets voor jou.
#4 Gedurfd minimalisme
Terwijl maximalisme bij velen in de smaak valt, voelen anderen zich net aangetrokken tot eenvoud en duidelijkheid. En dan heb je nog anderen die niet kunnen kiezen. Dus waarom dan niet allebei? Daar dacht een of ander genie ook aan. En voilà, ‘bold minimalism’ was geboren. Of anders gezegd: minimalistisch design dat naar de fitness is geweest.
Bij bold minimalism ligt er een sterke nadruk op een beperkt aantal elementen, waardoor dit type branding een krachtige indruk achterlaat op de kijker. Opvallende en stevige typografie, gecombineerd met net zo gedurfde kleurenschema’s, wordt helemaal trendy in 2025.
Branding zit in ons bloed. Met onze jarenlange ervaring in de grafische sector weten we wat we doen. Benieuwd naar hoe we jou van dienst kunnen zijn? Duik in onze verschillende expertises. Wees gerust, je komt hoe dan ook in goede handen terecht.
#5 Google is niet alles
Hoewel klanten je misschien via Google vinden, ontdekken ze je daar niet. Je wordt gevonden via sociale media, mond-tot-mondreclame of goeie klassieke reclamecampagnes. Pas daarna gaan klanten naar Google om specifiek op jouw merk te zoeken. Gebruik de SEO binnen Google daarom als de ideale tussenstap. Investeer ook liever in SEO-geoptimaliseerde content die ervoor zorgt dat elke potentiële klant jou rechtstreeks bij naam opzoekt.
#6 Een beetje nostalgie
Mensen zijn nostalgische wezens. We denken graag terug aan de goeie ouwe tijd. De afgelopen jaren domineerden schreefloze lettertypen (letters zonder dwarsstreepjes) de markt, maar in 2025 verwachten we een sterke comeback van geschreefde lettertypen. Meer specifiek hebben we het over retro-lettertypen. Het is niet moeilijk om te snappen waarom: ze voegen een vleugje nostalgie toe die zowel fris als vertrouwd aanvoelt. Deze lettertypen zijn geïnspireerd op die uit eerdere decennia, zoals de groovy curves van de jaren 70, de vette schreefletters van de jaren 80 of de experimentele vibes van de jaren 90. De trend draait vooral om opvallen tussen strakke, minimalistische designs. Retro-lettertypen hebben karakter en geven een knipoog naar het verleden. Ze zijn perfect voor merken die plezier en authenticiteit willen creëren.
Tegenwoordig merken we ook dat er steeds meer geëxperimenteerd wordt met de zogenaamde ‘film grain’-effecten, een korrelige afwerking op een ontwerp. Vroeger was het gewoon de kwaliteit van de tv, maar nu is het een groeiende trend. Gebruik het alleen niet als een leuke filter die je hier en daar toevoegt. Zie het in plaats daarvan als een manier om digitale ontwerpen een tastbare dimensie te geven.
Maar let op: het is een kwestie van balans. Ze zeggen niet voor niets: less is more. Te veel ‘grain’ kan het ontwerp rommelig maken, terwijl een subtiele aanpak juist zorgt voor diepgang in het beeld. Wanneer je het op de juiste manier gebruikt, kan je jouw visuals echt laten knallen. Maar let op: de textuur mag nooit afleiden, het moet je boodschap juist versterken.
#7 Groen, groener, groenst
De haast om bedrijven milieuvriendelijker te maken is afgenomen, maar de noodzaak om duurzaam te worden blijft. Sommige bedrijven doen dat niet correct, want volgens onderzoek uit 2021 blijkt dat de helft van alle online milieuclaims van bedrijven misleidend of ongefundeerd zijn, beter bekend als greenwashing. Het opvallendste is dat velen onbewust aan greenwashing doen. Hoe dan ook, de overgang naar een groenere aanpak is duur, en de waarheid is dat vroeg of laat de klant daarvoor betaalt. In het komende jaar zullen bedrijven die realiteit accepteren en er openlijk over communiceren. Dat het tijd kost, dat ze niet perfect zijn, ja, maar dat elke stap vooruit telt. Hierdoor zal hun aanpak oprechter en eerlijker lijken (remember trend nummer #1?), gericht op samenwerking.
Ook branding heeft een houdbaarheidsdatum
Net zoals veel dingen uit de modewereld plaatsmaken voor nieuwe, kan een branding ook uit de mode raken. Een rebranding doen op het moment dat de merkidentiteit niet meer ‘in’ is, is daarom vaak een sterke keuze. Stel dat Burger King vandaag nog steeds hun eerste logo gebruikt in al hun communicatie, hoe zou je dan denken over dat merk? En niet alleen het visuele, maar ook de waarden van een bedrijf kunnen doorheen de jaren soms eens een update gebruiken.
Rebranding kan spannend zijn. Zeker in ons Belgenlandje, waar de doorsnee Vlaming nogal graag vasthoudt aan datgene wat hij of zij gewend is. Wanneer consumenten vertrouwde gevoelens hebben bij een logo, kan vernieuwing heftige reacties oproepen. Denk bijvoorbeeld aan de recente rebranding van het automerk Jaguar.
De teaser die Jaguar eind 2O24 postte, lokte heel wat reacties uit. Sommigen vonden het briljant, anderen net gevaarlijk. Maar de radicale make-over is wat Jaguar net voor ogen had, want de verkoopcijfers daalden al jaren. Wat meteen opvalt aan hun nieuwe campagne is de afwezigheid van auto’s. In plaats daarvan ligt de focus volledig op de merkwaarden en de bijbehorende lifestyle. Hiermee onderstreept Jaguar zijn ambitie om meer te zijn dan enkel een automerk, door meer aandacht te besteden aan het creëren van een emotionele band met klanten.
Rebranding kan dus eng zijn, maar als je dit goed doet, dan verbind je emoties aan je merk. Wanneer je consistent bent, komt jouw gewenste uitstraling ook goed over bij de doelgroep. Hierdoor krijg je een hogere conversie, meer loyale klanten en een sterke uitstraling die overeenkomt met zowel de doelgroep als met jouw bedrijf.
Wat denk je? Samenwerken?
Gerelateerde blogberichten
Hoe bereid je je voor op een beurs? 11 tips voor een geslaagde beursdeelname
Deelnemen aan een beurs is een gouden kans om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten. Een goede voorbereiding is…