Offerte

Wanneer is het tijd om te rebranden? Voordelen van een sterke branding

Jouw merk is meer dan een logo. Het is hoe je herinnerd wordt door mensen, hoe je opvalt tussen de concurrentie. Maar waarom is goede branding belangrijk? In deze blog ontdek je wat branding precies is en hoe het je bedrijf helpt groeien.

Wat is branding en waarom is het belangrijk?

Waarom kruipt iedereen gezellig onder hun dekentje bij het zien van een rode ‘N’ en het horen van ‘tu-dum’? Waarom begin je spontaan honger te krijgen als je een logo ziet van een blauw en rode domino? Laten dat nu net voorbeelden zijn van een sterk staaltje branding.

Branding is jouw logo. Branding is ook de manier waarop je je merk presenteert. Het is het gevoel dat je bij je doelgroep oproept. Branding komt terug in je huisstijl, de e-mails die je stuurt, advertenties die je post en communicatie met de klant.

Een sterke branding geeft jouw bedrijf karakter. Een karakter waar je klant blij van wordt als ze je zien. Goesting geven om met je samen te werken. Een goede branding is nodig als je wilt groeien en jezelf wilt onderscheiden in een competitieve markt.

 

Branding Woonmaatschappij Rivierenland: brand guide
Uitgewerkt huisstijlhandboek voor Woonmaatschappij Rivierland

Er was eens een slimme man, ene Simon Sinek, die een hele slimme tool maakte voor bedrijven. De ‘Golden Circle’, bestaande uit drie levels:

De ‘WAT’
Elk bedrijf op aarde weet wat ze doen. Het zou maar raar zijn als dat niet zo was.

De ‘HOE’
Sommige bedrijven weten hoe ze het doen. Dit zijn de dingen die hen onderscheiden van concurrenten.

De ‘WHY’
Hier komt de aap uit de mouw. Weinig bedrijven weten waarom ze doen wat ze doen. Gaat niet over geld verdienen, maar over het doel, de hele drijfveer waarom je iets doet. Je hele bedrijf staat of valt hierop.

Een sterk merk is het fundament van je bedrijf. Maar wanneer heb je voor het laatst écht kritisch naar je branding gekeken? Ontdek waar je staat met onze gratis branding audit.

 

ik wil die gratis analyse!

Verschil tussen logo, huisstijl en branding

Een huisstijl is de visuele identiteit van een bedrijf. Hiermee bedoelen we naam, logo, kleuren en typografie. Een logo maakt dus deel uit van je huisstijl. Een goede huisstijl wordt consistent toegepast op huisstijldragers zoals visitekaartjes, flyers, e-mailhandtekeningen en campagnes.

De volledige huisstijl, samen met de beleving die klanten bij jouw merk hebben, noemen we branding. Achter een branding zit een strategie op basis van je visie, missie en kernwaarden. Voor een sterk logo en complete huisstijl moet je dus eerst goed weten waarvoor je staat en wat je unieke kenmerken zijn.

Kort samengevat: je huisstijl en je logo ontwerp zijn slechts een paar onderdelen van het grotere geheel. Je logo maakt deel uit van de huisstijl, en een huisstijl is op zijn beurt onderdeel van je branding.

Lees ook: 7 branding trends voor 2025

 

Wat is rebranding?

Soms is het nodig om een merk te moderniseren, zeker met de snelheid waarmee de wereld verandert. Net zoals veel dingen heeft branding ook een houdbaarheidsdatum, al hoeft rebranding niet altijd even drastisch te zijn. Heb je bijvoorbeeld een sterke naam die je herkenbaar wil houden? Dan kan rebranding simpelweg een opfrissing zijn in kleur of lettertype.

 

Domino’s Pizza moderniseerde hun logo terwijl ze hun herkenbare kleuren en beeldmerk behielden. Hun nieuwe logo is gemakkelijker toe te passen op verschillende communicatiemiddelen. © Domino’s Pizza

 

Rebranding is ook een perfecte kans om je merk een nieuwe uitstraling te geven. Wil je je merk updaten, nieuwe doelgroepen aanspreken of je merk herpositioneren op de markt? Dan is een nieuwe visuele identiteit een goed idee.

Voordelen van een sterke branding

#1 Grotere klantloyaliteit

Mensen blijven trouw aan merken waarmee ze zich verbonden voelen. Want met een goede branding kom je betrouwbaar over. Klanten zullen zich betrokken voelen als jouw merk volledig op hen is afgestemd. In een sterke brand strategie leg je de wensen van de doelgroep vast.

Een tip: zeg niet wat jouw bedrijf kan, maar wat de klant ermee wint. Zeg dus niet ‘wij verkopen kwalitatieve zetels’, maar liever ‘met onze zetels kijk je elke avond ontspannen naar je favoriete serie’.

 

In plaats van saaie productfoto’s, toont Ikea met sterke campagnes de huiselijke sfeer waarin hun producten worden gebruikt. Zo worden de kijkers emotioneel betrokken en ontstaat er onbewust een positieve connectie met de keten. © Ikea

 

#2 Grotere bekendheid

Als mensen je niet weten wie je bent, zullen ze ook niet zo snel bij je kopen. Logisch. Met een sterke merkidentiteit kan je dat veranderen. Door een consistente communicatie, eigen stijl en unieke stem van je bedrijf zal je sneller bekend worden. Mond-tot-mondreclame is een van de krachtigste manieren om naamsbekendheid te verhogen. Sterke visuals en herkenbare content helpen daarbij.

 

#3 Consistentie houdt je top-of-mind

Consistency is key. Met een consistente branding bouw je geloofwaardigheid op. Klanten weten wat ze kunnen verwachten en dat zorgt voor vertrouwen. Het zorgt er ook voor dat je merk altijd en overal herkenbaar is. Denk aan de visuele elementen, maar ook de tone-of-voice en communicatie. Wanneer al deze elementen van je merk op één lijn liggen, creëer je een sterk en herkenbaar beeld. En dat blijft hangen bij je publiek.

Kijk maar naar de advertentie hieronder. Zelfs zonder logo is het merk herkenbaar. Dat komt door hard werk en consistent blijven over de jaren heen.

 

Zelfs zonder het logo van Heinz herkennen veel mensen deze campagne. © Heinz

 

#4 Je onderscheid jezelf van concurrenten

Hoe je het ook draait of keert, je zult altijd concurrenten hebben. Net daarom is het zo belangrijk om in te zetten op een eigen, unieke branding. Je product of dienst is dan misschien wel hetzelfde als je concurrent, maar hoe jij bij de klant overkomt, bepaalt of ze voor jou zullen kiezen.

 

#5 Hogere ROI (Return on Investment)

Alle bovenstaande voordelen zorgen op termijn voor een betere verkoop, dankzij verhoogde klantloyaliteit en grotere naamsbekendheid.

Neem bijvoorbeeld Airbnb. Hun oude branding was zakelijk en kil. Tien jaar geleden zetten ze de stap naar een grondige rebranding. Nu zijn ze een lifestyle geworden en staan ze bekend om je overal ter wereld thuis te voelen. Een sterke merkidentiteit en contentmarketing zorgde ervoor dat klanten emotioneel betrokken raakten en bleven terugkomen.

Het oude logo en het nieuwe logo (Bélo) van Airbnb. © AirBnb

 

© Airbnb

Wanneer is het tijd voor een rebranding?

Jouw merk is eigenlijk meer dan een logo. Het is hoe je herinnerd wordt door mensen, hoe je opvalt tussen de concurrentie. Een sterke branding heeft daar alles mee te maken.

Rebranding geeft je merk de kans om bij te sturen en zo weer relevant te zijn voor je doelgroep. Zelfs een kleine aanpassing in kleur of typografie kan een groot verschil maken. Wij raden een rebranding aan als…

  • …je merk niet meer aansluit bij de huidige markt, doelgroep of bedrijfsdoelen
  • …het niet duidelijk is wat je verkoopt
  • …je merk verouderd is
  • …je jezelf niet meer onderscheidt van concurrentie

Heeft jouw merk nood aan een rebranding?
Laat je branding gratis onder de loep nemen!

meer weten?

Voorbeelden van succesvolle rebrandings

Omdat we dit wel allemaal kunnen zeggen en je evengoed iets kunnen wijsmaken, tonen we enkele cases waar rebranding positieve resultaten bracht voor het bedrijf.

Frigorexpress

Frigorexpress heeft al meer dan 30 jaar ervaring in het transporteren van gekoelde goederen in Europa. Ze hadden al een bestaande huisstijl, maar door verschillende aanpassingen waren hun visuals niet consistent en zorgden voor verwarring.

Bij de rebranding werden hun kleuren en naam behouden. Zo blijven ze als grote speler herkenbaar. De versterkte huisstijl en brand strategie onderscheidt hen van concurrentie. Dat maakt hen beter herkenbaar op de weg, maar zorgt ook voor consistentie tot ver voorbij onze landgrenzen.

 

Bekijk het project

Rebranding Temps de Relax

Temps de Relax

Temps de Relax is een beauty center voor huidverzorging en wellness. Omdat hun branding verouderd was, straalde Temps de Relax niet meer het juiste gevoel uit tussen de concurrentie.

De rebranding werd een volledig nieuwe huisstijl. Met de nieuwe branding straalt het schoonheidssalon rust uit en overtuigt klanten van een ontspannen sfeer.

Stad Ronse

Stad Ronse had een verouderd logo met niet-gebruiksvriendelijke elementen en communicatiemateriaal. Lees: het was dringend tijd aan een opfrissing van hun huisstijl.

Met de nieuwe branding kwam er meer ruimte om te spelen met visuele uitwerkingen. Ideaal voor hun website en social media (dat toen nog niet zo populair was), waardoor ze hun inwoners nog beter konden bereiken. De huisstijl is modern, strak en maakt de inwoners trots om in de stad te wonen.

 

Bekijk het project

Rebranding Stad Ronse

Branding is geen eenmalige campagne en je bent ervan af. Nee, het is een proces. Netflix was ook niet van de een op de andere dag bekend met hun logo en deuntje. Een goede branding houdt je top-of-mind, vergroot je naamsbekendheid en roept positieve gevoelens op bij je doelgroep.

Een sterke branding neerzetten heeft een positieve invloed op je bedrijf. Als je het goed doet, tenminste. Gelukkig weten wij alles van het creëren van een branding die impact heeft.

Nood aan een branding die blijft hangen?

 

Een doordachte brand strategy is essentieel als je wilt groeien en jezelf wilt onderscheiden in een competitieve markt.

 

Benieuwd hoe jouw merk ervoor staat? Onze merkstrategen en designers staan klaar om jouw branding onder de loep te nemen!

 

Gratis branding analyse aanvragen

    Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    Inschrijven

    Gerelateerde blogberichten

    ?>
    06.01.2025

    7 branding trends voor 2025

    Branding is het DNA van je merk. Je moet daarom steeds op de hoogte blijven van de nieuwste branding trends.…

    Lees meer