Afspraak

5 redenen waarom jouw social media marketing niet werkt

Social media is een van de meest gebruikte marketing platformen van vandaag. Veel ondernemers wagen zich eraan. Sommigen met succes, anderen met minder geluk. Zeker als het algoritme nog eens vervelend doet, want dat heb je vaak niet in de hand. Hoe komt het dat je social media posts niet aanslaan? Wat gaat er mis?

 

Sociale platformen zijn heel vluchtig. Wat je nu post, kan over enkele uren of zelfs minuten alweer uit beeld zijn. Zelfs al ben je heel actief op social media, bestaat de kans toch dat je maar heel weinig reacties en likes krijgt. En vooral geen nieuwe volgers of klanten opdoet.

Dan denk je misschien:

“Heeft dit eigenlijk nog zin?”

Dat is een goeie vraag. Maar social media heeft veel voordelen. Als je het goed aanpakt, tenminste. Hier zetten we de vijf meest gemaakte fouten op een rij en vertellen we je hoe je jouw social media marketing kan verbeteren.

 

 

5 veelvoorkomende fouten die je waarschijnlijk maakt

#1 Je post zonder plan

Mensen hebben meteen door wanneer je content plaatst uit de losse pols. Vandaag een foto van je bureau, morgen een aanbieding. Eerst ben je heel actief bezig, om vervolgens steeds minder online te zijn. Uiteindelijk weet je niet goed wat je nog moet posten.

Zonder structuur is je feed snel een potpourri. Je verliest de aandacht van je volger. Ze zullen zich beginnen af te vragen waar je bent.

Of erger.

Ze zullen je vergeten, en wanneer ze je na een lange stilte opnieuw in hun feed zien, weten ze niet meer waarom ze je volgen. Dan is die ontvolgknop wel heel aantrekkelijk.

Onze tips:

  • Plan je posts in voor een maand. Zo heb je ruimte om in te spelen op actualiteit, maar verlies je nooit de rode draad.
  • Meten is weten. Analyseer na zoveel tijd de resultaten van je posts. Met die inzichten kan je je volgende posts bijsturen.
  • Stel een contentstrategie op. Werk met rubrieken (bv. tip van de week, klant in de kijker, wist-je-datje, …).
  • Maak een plan op. Zo hou je het overzicht en vermijd je lastminutestress. Heb je geen inspiratie om je contentplan in te vullen? Gebruik een inspiratiegids om ideeën op te doen voor je volgende posts.

Onze inspiratiegids is de perfecte tool om ideeën op te doen voor jouw volgende social media posts. Met zo’n gids behoud je het overzicht en kan je gestructureerd nieuwe content inplannen.

 

Download hier onze gratis inspiratiegids

#2 Alles draait om jou

Jouw bedrijf. Jouw aanbod. Jouw updates. Jouw realisaties. Je bedoelt het goed, maar terwijl jij druk bezig bent met jezelf te promoten, vraagt je publiek zich af wat zij eraan hebben.

Het interesseert mensen niet wat je doet. We zitten op social media om tijd te verdrijven en te ontspannen, niet om je aanbiedingen te liken. Zorg er dus voor dat wat je post iets betekent voor je doelgroep.

Onze tips:

  • Draai het om. Start vanuit de vragen van je doelgroep. Wat willen zij weten, leren, beleven?
  • Deel verhalen waarin mensen zich herkennen. Stel vragen die uitnodigen tot interactie.
  • Toon niet wat je doet, maar wat het oplevert. Zeg niet “wij verkopen de beste grasmachines”, maar “geniet altijd van schoon gemaaid gras in de zomer”.

 

 

#3 Je bent niet consistent

Wat wij vaak zien, is dat bedrijven zich amuseren met het ontwerpen van social media posts. Daar is op zich niets mis mee. Het begint pas een probleem te worden als de post van vorige week lijkt alsof die is gemaakt door een jonge dertiger, en de nieuwste door een medewerker die niet veel van social media kent.

Daar loopt het mis.

Iets wat er rommelig uitziet, ziet er onbetrouwbaar uit. Ooit al een pop up advertentie gehad waarbij je een Iphone hebt gewonnen? Niet betrouwbaar. Getagd in een super flashy Instagram post om deel te nemen aan een wedstrijd? Niet betrouwbaar.

Mensen leggen automatisch de link, al is het onbewust. Als het er niet mooi uitziet, verliest het zijn geloofwaardigheid.

Onze tip:

  • Werk met een vaste visuele lijn. Gebruik consistente kleuren, lettertypes en templates. Maak bijvoorbeeld een huisstijlgids voor je social media. Het hoeft niet complex te zijn, zolang je maar consistent blijft.

 

Le vieux Chateau social media
Bij Le Vieux Château gebruiken we consistente kleuren en fotografie over verschillende platformen heen.

#4 Je durft geen standpunt in te nemen

Veilige content valt niet op. En dus ook niet in iemands feed. Op social media moet je opvallen, anders bestaat de kans dat je vergeten wordt. Dat is de harde waarheid. Zolang het binnen je merk past, mag het best een beetje wringen. Liever een uitgesproken merk dan een onzichtbare.

Onze tips:

  • Durf een stelling in te nemen. Vertel waar jij als ondernemer in gelooft. Deel je visie op jouw sector.
  • Laat je persoonlijkheid zien. Toon wie je bent, wat je drijft, wat je grappig vindt. Mensen volgen liefst geen bedrijven, maar mensen met een verhaal.

 

 

#5 Je doet alles zelf

Veel KMO’s proberen alles zelf te doen. Met de beste bedoelingen, maar het eindigt vaak in frustratie en tijdverlies. Social media beheren is een vak apart en vergt meer tijd dan je in eerste plaats zou denken.

Je social media beheer aan iemand anders geven hoeft niet te zeggen dat je niets meer mag doen. Je kan gerust zelf ideeën aanbrengen, nadenken over een contentplanning en bijsturen wanneer nodig. Maar door het over te dragen aan social media experts, heb jij terug de tijd om je te focussen op je bedrijf.

Onze tips:

  • Werk samen met mensen die er goed in zijn, zoals je dat zelf ook aanraadt aan jouw klanten.
  • Bekijk het als investering, geen kost. Goed bedachte content zorgt voor vertrouwen en leads. Dat win je op termijn vanzelf terug.

 

Boek meteen een afspraak met onze social media expert

 

 

Dus… werkt social media nog wel?

Ja, maar niet zomaar. Je moet weten wat je vertelt, tegen wie en met welk doel. Ja, dat zal wat tijd vragen. En ja, het vergt ook wat inzicht en creativiteit. Maar als je het goed doet, krijg je er veel voor terug. Door eerst vertrouwen op te bouwen kan je later vragen om een wederdienst, zoals het overwegen van een aankoop.

Hoe zit het met jouw social media strategie?

 

Vind je het lastig om een contentstrategie te bepalen? Kan je wel wat hulp gebruiken bij het ontwerpen, schrijven en meten van je social media posts? Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Bij Grafoman zetten we je social media weer op de rails met strategie, sterke visuals en copy die jouw doelpubliek wil lezen.

 

Boek een afspraak met ons

 

    Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    Inschrijven

    Gerelateerde blogberichten

    ?>
    04.02.2025

    Wanneer is het tijd om te rebranden? Voordelen van een sterke branding

    Jouw merk is meer dan een logo. Het is hoe je herinnerd wordt door mensen, hoe je opvalt tussen de…

    Lees meer